Founder2Founder Summer Meetup Toilas: usk ideedesse, tehnoloogiasse ja elava suhtluse vägi

Founder2Founder Summer Meetup tõi Toilasse kokku Filmi- ja multimeediakiirendi kogukonna, et lõpetada hooaeg inspireerivate lugude ja tähenduslike kohtumistega. Üheks mõjukaimaks esinemiseks kujunes vendade Kallaste lugu ettevõttest Digital Sputnik – valguslahenduste tootjast, kelle tehnoloogia on jõudnud filmidesse nagu The Mandalorian, Dune, Batman ja Rogue One. Nende teekond on olnud silmapaistev mitte ainult rahvusvahelise edu, vaid ka aususe ja teadliku lõpuni viimise osas.
Kaur ja Kaspar Kallas meenutasid, kuidas kõik algas: kaks Eesti meest, prototüübid käes, astusid Hollywoodi stuudiotesse ja küsisid otse: „Kas tahate meie valgust proovida?“. Nende otsustavus ja isiklik lähenemine avasid uksi, mis tavaliselt jäävad suletuks.
Tähtis roll oli ka toetajatel, näiteks legendaarne režissöör Werner Herzog, kes helistas isiklikult rendifirmadele ja soovitas Digital Sputnikut. „Režissöörid ei helista laenutusse. Mitte kunagi. Aga tema helistas. Ja sellest sai legend,“ meenutasid vennad.
„Mina alustan alati Excelist. Kui numbrid ei klapi, siis ma isegi ei ava projekteerimistarkvara,“ sõnas Kaspar Kallas. See mõte kõlas selgelt – kui turgu pole, siis toodet pole. Iga Digital Sputniku prototüüp sündis praktilisest vajadusest ja äriloogikast: kes ostab, mis hinnaga ja millise marginaaliga.
Nad teadsid, et Hollywoodi pääseb ainult parimatest parim. Suurtel võtteplatsidel testiti lampe maksimaalsel võimsusel – kuigi tegelikus töös kasutati neid vaid 10–15%. „See pole vajalik võtteks, vaid selleks, et üldse ruumi saada,“ selgitasid nad.
Digital Sputniku edu ei jäänud märkamata – ka mitte konkurentidele. Panavision üritas nende lahendust kopeerida, kuid tulemused ei vastanud ootustele. „See nägi välja nagu 8. klassi loovtöö,“ muigasid vennad. Üks endine insener tunnistas hiljem: nad võtsid lambi juppideks ja panid oma versiooni kokku, kuid see kukkus läbi Rogue One’i testides. Vorm on kopeeritav, sisu mitte.
Digital Sputnik oli üks väheseid B2B ettevõtteid, kes suutis orgaaniliselt siseneda Instagrami. Nad ei kasutanud agentuure. Nad otsisid manuaalselt üles postitusi, kus operaatorite taustal paistsid nende lambid – isegi kui bränd polnud märgitud.
„Oluline oli visuaal, mitte see, kas meid tag’iti. Me jagasime neid pilte, ja sealt see nähtavus sündis,“ selgitasid nad. Samaaegselt viisid nad läbi kampaania American Cinematographer ajakirjas, kus nad suunasid fookuse valgusele – varem räägiti ainult kaameratest ja objektiividest. See muutis arusaama – ja muutis turgu.
Vennad ei jaganud nõuandeid, vaid järeldusi. Siin on nende mõtted, mis võiksid olla iga alustava ettevõtja töölaual:
2024. aastal esitas Digital Sputnik pankrotiavalduse. See ei olnud allaandmine, vaid teadlik otsus. Nende toode oli muutunud valdkonna standardiks – ja nemad ei soovinud olla lihtsalt veel üks rendifirma. „Me andsime endast kõik. Me ei olnud seotud. Kõigel on algus ja lõpp. Mõnikord tuleb osata õigel hetkel lahkuda,“ ütles Kaur Kallas.
Nende esinemine ei olnud lärmakas ega dramaatiline. Nad ei müünud. Nad ei tõestanud. Nad lihtsalt jagasid. Nende lugu polnud lampidest. See oli täpsusest, küpsusest, ajastusest – ja sellest, kuidas jääda valguseks tööstuses, kus kõik kardavad kustuda.
Soovid näha, milline see kõik välja nägi? Vaata fotogaleriid.
Tehnopol Startup Inkubaatori filmi- ja multimeediakiirendi tegevusi rahastab Euroopa Liit.