Kõik uudised

Digital Sputnik ja vennad Kallased Toilas: mida peaks iga alustav ettevõtja meeles pidama

Founder2Founder Summer Meetup tõi Toilasse kokku Filmi- ja multimeediakiirendi kogukonna, et lõpetada hooaeg inspireerivate lugude ja tähenduslike kohtumistega. Üheks mõjukaimaks esinemiseks kujunes vendade Kallaste lugu ettevõttest Digital Sputnik – valguslahenduste tootjast, kelle tehnoloogia on jõudnud filmidesse nagu The Mandalorian, Dune, Batman ja Rogue One. Nende teekond on olnud silmapaistev mitte ainult rahvusvahelise edu, vaid ka aususe ja teadliku lõpuni viimise osas.

„Me lihtsalt ei teadnud, et see on võimatu“

Kaur ja Kaspar Kallas meenutasid, kuidas kõik algas: kaks Eesti meest, prototüübid käes, astusid Hollywoodi stuudiotesse ja küsisid otse: „Kas tahate meie valgust proovida?“. Nende otsustavus ja isiklik lähenemine avasid uksi, mis tavaliselt jäävad suletuks.

Tähtis roll oli ka toetajatel, näiteks legendaarne režissöör Werner Herzog, kes helistas isiklikult rendifirmadele ja soovitas Digital Sputnikut. „Režissöörid ei helista laenutusse. Mitte kunagi. Aga tema helistas. Ja sellest sai legend,“ meenutasid vennad.

Kõik algab tabelist, mitte inspiratsioonist

„Mina alustan alati Excelist. Kui numbrid ei klapi, siis ma isegi ei ava projekteerimistarkvara,“ sõnas Kaspar Kallas. See mõte kõlas selgelt – kui turgu pole, siis toodet pole. Iga Digital Sputniku prototüüp sündis praktilisest vajadusest ja äriloogikast: kes ostab, mis hinnaga ja millise marginaaliga.

Nad teadsid, et Hollywoodi pääseb ainult parimatest parim. Suurtel võtteplatsidel testiti lampe maksimaalsel võimsusel – kuigi tegelikus töös kasutati neid vaid 10–15%. „See pole vajalik võtteks, vaid selleks, et üldse ruumi saada,“ selgitasid nad.

Kui sind kopeeritakse, oled midagi õigesti teinud

Digital Sputniku edu ei jäänud märkamata – ka mitte konkurentidele. Panavision üritas nende lahendust kopeerida, kuid tulemused ei vastanud ootustele. „See nägi välja nagu 8. klassi loovtöö,“ muigasid vennad. Üks endine insener tunnistas hiljem: nad võtsid lambi juppideks ja panid oma versiooni kokku, kuid see kukkus läbi Rogue One’i testides. Vorm on kopeeritav, sisu mitte.

Kliendi lood kui turunduse mootor

Digital Sputnik oli üks väheseid B2B ettevõtteid, kes suutis orgaaniliselt siseneda Instagrami. Nad ei kasutanud agentuure. Nad otsisid manuaalselt üles postitusi, kus operaatorite taustal paistsid nende lambid – isegi kui bränd polnud märgitud.

„Oluline oli visuaal, mitte see, kas meid tag’iti. Me jagasime neid pilte, ja sealt see nähtavus sündis,“ selgitasid nad. Samaaegselt viisid nad läbi kampaania American Cinematographer ajakirjas, kus nad suunasid fookuse valgusele – varem räägiti ainult kaameratest ja objektiividest. See muutis arusaama – ja muutis turgu.

10 mõtet, mis võiks olla iga alustaja töölaual

Vennad ei jaganud nõuandeid, vaid järeldusi. Siin on nende mõtted, mis võiksid olla iga alustava ettevõtja töölaual:

  • Alusta turust, mitte inseneeriast.
  • Kui Exceli numbrid ei klapi, ära ehita.
  • Konkurents ei tapa. Turu puudumine tapab.
  • Ütle investorile kümme korda „ei“, enne kui ütled „jah“.
  • Investor peab tahtma sind. Mitte vastupidi.
  • Tee oma turundust ise – keegi ei räägi sinust paremini.
  • Su toode peab tootma sisu.
  • Instagram töötab ka B2B-s – kui toode on visuaalne.
  • Hiina ei tähenda odavat. See tähendab logistikat ja kiirust.
  • Ole valmis lõpetama. Ja tunne ära, millal on õige hetk

Lõpp ei ole läbikukkumine

2024. aastal esitas Digital Sputnik pankrotiavalduse. See ei olnud allaandmine, vaid teadlik otsus. Nende toode oli muutunud valdkonna standardiks – ja nemad ei soovinud olla lihtsalt veel üks rendifirma. „Me andsime endast kõik. Me ei olnud seotud. Kõigel on algus ja lõpp. Mõnikord tuleb osata õigel hetkel lahkuda,“ ütles Kaur Kallas.

Nende esinemine ei olnud lärmakas ega dramaatiline. Nad ei müünud. Nad ei tõestanud. Nad lihtsalt jagasid. Nende lugu polnud lampidest. See oli täpsusest, küpsusest, ajastusest – ja sellest, kuidas jääda valguseks tööstuses, kus kõik kardavad kustuda.

Soovid näha, milline see kõik välja nägi? Vaata fotogaleriid.

Tehnopol Startup Inkubaatori filmi- ja multimeediakiirendi tegevusi rahastab Euroopa Liit. 

 

Vaata lisaks